andLinux

Når jeg sidder på min arbejdsmaskine hvor der er installeret Windows XP, så savner jeg i den grad, en masse af mine frie programmer fra Linux. Heldigvis er en del blevet portet til Windows, så der er løsningen lige for. Der er dog en del som enten ikke er blevet porteret endnu eller som afvikles knap så tilfredsstillende. Her ryger Windows porten af Amarok ind under sidstenævnte katagori, et program jeg i den grad har savnet på min Windows maskine. Bevares det er en beta, så jeg vil ikke klandre udviklerne for den manglende ustabilitet🙂 Som nødløsning havde jeg overvejet, at installere en virtuel maskine på min arbejdsmaskine og så derefter kyle en KDE centreret distribution på. En knap så elegant løsning, når man bare vil kører én applikation. Men så for nyligt stødte jeg på andLinux…..

Når man har installeret andLinux på sin Windows maskine, så ligner det bare en stor pakke med alskens fri software. Men under overfladen er det faktisk et helt Ubuntu system der kører med en Linux kerne og hele molevitten. Dette kan lade sig gøre takket være opfindsomhed hos nogle dygtige programmøre samt en uhørt stor flexibilitet i Linux.

andLinux1
Hvis man ikke vidste bedre, så ville man ikke ane, at der kørte en Linux kerne samt dertilhørende system parallelt med Windows

Det er faktisk ganske let at få en funktionel andLinux op og køre. Jeg startede med at downloade KDE version herfra – hvis man har lidt ram, så er XFCE version nok at foretrække. Installationen er ligetil, dog måtte jeg vælge at benytte mig af COFS da installeren nåede til punktet “Windows File Access” – jeg ikke har 100% administrator rettigheder over maskinen og kunne derfor ikke dele filer på min Windows maskine. Som jeg har kunne læse mig frem til, så anbefales det at bruge Samba, da COFS kan være noget ustabil. Efter den obligatoriske genstart af Windows var jeg kørende. Efter at have bootet maskine op igen og logget på så jeg at der nede ved uret, var dukket et KDE ikon op og ved at klikke på ikonet dukkede følgende menu op:

andLinux2

Jeg åbnede for Konsol-terminalen og skrev “apt-get install amarok” … vupti så begyndte den sørme at installere Amarok. Efter installationen skulle jeg blot skrive amarok i Konsol-terminalen og Amarok startede op som hjemme på min Linuxmaskine. Samme ydelse, samme funktionalitet. Det er en win/win situation.

andLinux3

andLinux kan anbefales til Linux brugere der for eksempel sidder ved en Windows maskine, der er sikkerhedsmæssigt sat restriktivt op og savner nogle af de gode velkendte applikationer fra Linux miljøet. Det kan også eventuelt anbefales til nybegyndere, der gerne vil lære lidt om Linux, men føler at de ikke har de fornødende kompetancer til, at kaste sig ud i at installere Linux.

2 kommentarer to “andLinux”

  1. a0peter Says:

    Spændende! Har dog indtil nu holdt mig til at køre en live-cd i ny og næ…


Der er lukket for kommentarer.

