Overgangsplader

Undertoner har en interessant artikel om plader der ændrede ens musiksmag radikalt. Her er de plader der ændrede min musiksmag for stedse :

U2 – The Unforgettable Fire :
Som mange andre i min folkeskoleklasse hørte jeg en del disco (Snap, Technotronic, Guru Josh etc.), dette album fik seriøst mine øjne op for rockmusik – takket være min fætter Morten. Det var hovedsagligt The Edge’s guitareffekter der slog bene væk under mig, prøv at høre dem på “Wire”.

  • Iron Maiden – Seventh Son Of A Seventh Son :
    “Seventh Son Of A Seventh Son” er det første metal album jeg kylede mine sparepenge efter. Det banede vejen for de mere hårde udgivelser som Manowar, Slayer, Carcass, Anthrax, Isis, Mastodon, m.m. Jeg kan huske at det var en GUF butik der lå ude i City2 og ekspidenten spurgte også om jeg var blevet uvenner med min mor. Lidt sjovt sådan set i bakspejlet – så farligt er Iron Maiden nu heller ikke😉. Men pladerne med føromtalte Snap, Technotronic, etc. blev faktisk solgt et halvt år efter, man kan jo ikke høre metal og elektronisk baseret (disko)musik – ak den ungdommelig fordomsfuldhed. At hård musik sagtens kunne laves med alskens elektronik skulle senere vise sig i den grad at være mulig.

  • Atari Teenage Riot – The Future Of War:
    Atari Teenage Riot’s The Future Of War står for mig som det mest radikale skift i min musiksmag. Støj, punk, hård break beats og elektronik kunne i den grad kombineres – det rykkede for alvor min opfattelse af musik og hvordan kunne laves. Albummet rykkede simpelthen ved mine musikalske, støj kunne pludslig indlemmes i musik. Og de efterfølgende par år, takket være Hansen i det gamle Baden Baden, blev jeg introduceret til en lang række udgivelser hvor der hvor støj var en væsenlig del af lydbilledet som for eksempel Sonar, Somatic Responses, Panacea, Ec8or, Bomb20, Dälek, Fantômas, etc.

    My Bloody Valentine : Loveless
    Sideløbende med min opdagelse af Atari Teenage Riot og Digital hardcore, opdagede jeg at støj ikke kun blev brugt til understrege voldsomme energiudladninger i sangen. Men at hvid støj kunne bruges til at understrege det rolige og drømmende, ja ligefrem varme i en sang. My Bloody Valentine brugte denne fremgangsmåde på et af halvfemsernes største rockplade “Loveless”. Jeg var solgt ved første lyt.

    Lagt i den gang far var ung, musik. Comments Off on Overgangsplader
