Review af IBM/Lotus Symphony Officepakken

Lotus Symphony Officepakke

Det er længe siden jeg skrev det første review af Lotus Symphony (LS), dengang var det om den allerførste beta til GNU/Linux-platfomen af denne spændende officepakke. Denne gang vil jeg efter opfordring beskrive omkring den seneste udgave ”Lotus Symphony beta 4” til Microsoft Windows XP. Her vil jeg prøve forholdvis kort at beskrive nogle af de spændende tiltag jeg syntes der er sket i denne officepakke overfor OpenOffice.org (OOo) og Microsoft Office (MSO).

Først vil jeg beskrive ganske kort omkring hentningen fra IBM´s hjemmeside, hvorefter jeg vil beskrive omkring selve overfalden og sammenholdelse med Microsoft Office og OpenOffice.org. Tilslut vil jeg komme med min konklusion omkring dette produkt.

Systemet jeg har valgt at teste på, er min bærbar som efterhånden er af ældre dato, men nok stadigt beskriver en gennemsnitlig bærbar i dagens Danmark.

Processor: Intel Pentium Mobile 1.7 Ghz

RAM: 1024 MB DDR

Grafikkort: ATi Mobile 9600/9700 med 128mb RAM.

Internetforbindelse: 2 mbit TDC Erhverv.

Få fat i Lotus Symphony Office (Hentning og installation)

Hentningen af LS forløb forholdvis nemt, nu er jeg allerede bruger hos IBM. Dog hvis man ikke allerede har en bruger hos IBM, er det gratis at oprette. Dog kan vejen hertil værre mere eller mindre kompliceret, men generelt forløber den som man kender fra fora, nyhedssider m.m.

Du kan hente LS ved at gå ind på Lotus Symphony´s hjemmeside, hvorefter du trykker på knappen Download og følger de efterfølgende trin. Du bliver på et tidspunkt spurgt til hvilken platform du ønsker at hente LS til, her kan du vælge mellem Linux eller Windows. I dette tilfælde valgte jeg naturligvis Windows.

Nedhentningen af LS foreløb ganske fornuftigt, IBM har fået sat nogle større servere til end da jeg første gang prøvede, så denne gang kunne jeg hente med godt fuld hastighed altså ca. 190 kbs – 200 kbs. Så det er ganske fornuftigt, det tog en ca. 15 minutter at hente.

Installationen af LS foregik, som man kender fra installation af andre Microsoft Windows programmer, ved hjælp af en Wizard.

(Viser udpakningen af installationsfilerne)

Hvordan ser Lotus Symphony Office ud? Den første side man møder i det man starter LS op er ens ”Hjem”-side, som vist på billedet her under. Siden giver dig en lille instruktion til hvordan du kommer videre, med enten at bruge Wordprocessoren, Spreadsheed eller Præsentationsdelen.

(Viser den første side man møder når programmet startes)

I første omgang lad os kigge på hvordan de forskellige dele sider ud. Herunder kan du se de tre forskelle sektioner i LS, altså Wordprocessor, Spreadsheed og præsentation.

(Viser et ”Nyt Dokument” i Writer)

(Viser et ”Nyt Regneark” i Spreadsheed)

(Viser en ”Ny Præsentation” i Præsentationsdelen)

Det ses at at når der skiftes mellem forskellige typer af dokumenter, da vil der komme et nyt faneblad. Det fungere på sammemåde som du kender fra Mozilla Firefox, Opera, eller for det ligende Internet Explorer 7 fra Microsoft. Dette vil sikkert være med til at holde overblik over de dokumenter, som er åbne. Dernæst kan det ses at programmerne ligner sig selv, som man kender fra andre officepakker, lige på denne front er der ikke meget nyskabende. Spørgsmålet er så, skal der også det? I konklusionen vil jeg komme med mit svar, men indtil da vil jeg overlade det til jer at tænke over dette.

I højreside er der en menubjælke som indeholder de muligheder, som er tilgængelige for den funktion du netop har i brug. Hvis du f.eks. er igang med at rette på størrelsen af et billede, ændres denne til at have de muligheder der er tilgængeligt for redigering af billeder. Det er meget godt fundet på, og virker ganske fornuftig iforhold til man normalt er vant til at have en menubjælke svævende rundt omkring.

Desuden har de i selve værktøjslinjen valgt at begrænse det udvalg af værktøjer der er vist som standard. Der kan dog tilføjes flere, men det giver et vis overblik og renhed i strukturen. Som sagt før, så udgør den sammen med menubjælken til højre et ganske fornuftig udbud af værktøjer, som man bruger i hverdagen.

Idag handler det tit meget om hvem der kan lave det flotteste og mest effektfulde system. Men LS har næsten lavet det modsatte, måske skyldes det at LS primært er henvendt mod erhvervslivet og folk der ønsker at arbejde ved deres computer, fremfor at sige ”WauV” hvergang de åbner et dokument. Men det skal siges at LS langtfra er grimt i forhold til OpenOffice.org´s, fra tid til anden, lidt kedelige udseende. Men som sagt har det fundet en balance mellem Microsoft Office 2007 og OpenOffice.org. Dog vil jeg til en hvertid mene at dene ene af Officepakkerne har mere at byde på, rent indholdsmæssigt, end den anden.

Rent udseendes mæssigt bygger LS meget klundet omkring først og fremmest at have den klassike ”Roll-down” menu, og dernæst have deres eget lidt mere specielle. Det fungere ganske fint sammen, men rent design mæssigt ser det ikke helt optimalt ud. Men, som sagt hele Officepakken virker meget optimeret til erhvervslivet, altså hurtigt, nemt, ligefrem og ligetil.

Så, som jeg ser det er udseendet af LS meget flot og tildels nyskabende med faneblad-metoden, som jeg dog har ladet mig fortælle kendes fra andre Lotus-produkter. Dernæst, syntes jeg at det er godt at udviklerne har valgt at være loyale overfor udseendet, når man snakker om Skriveprogrammet, Spreadsheed og præsentationsdelen. Vi er mange idag, som har brugt MSO eller OOo , og har vendet os til denne menustruktur. Man kan vel næsten sige at der er sket en form for uofficel standard inden for menustrukture. Man fristes næsten til at sige, ”Sådan har det set ud, sådan skal det set ud og sådan vil det blive ved med at se ud”

Konklusion

Lotus Symphony, er uden tvivl blive et fornuftigt alternativ til både Microsoft Office og OpenOffice.org. Men de mangler stadigt at få styr på deres ressource forbrug selvom det er blevet bedre end da jeg først prøvede LS.

Men måske vil jeg allerede nu overveje at vælge LS frem for OpenOffice.org. Det kan hvertfald anbefales at man tager sig tiden til at hente denne beta ned og få det afprøvet. Måske er der dele, som vil falde i ens smag og man derfor vil glæde sig til den endelige udgivelse af LS.

Uden tvivl, tror jeg på at når en så stor spiller som IBM begynder at udvikle en direkte konkurrent til Microsoft Office, da vil der ske ting og sager. Ikke kun på hvilken Officepakke der bliver brugt i hjemmet, på arbejdet eller i Skolen. Men hvilke standarder der vil blive brugt i fremtiden inden for forskellige former af dokumenter. Det bliver hvertfald spændende at følge udviklingen, uanset om man så benytter sig at et frit system eller af Microsoft Windows.

9 kommentarer to “Review af IBM/Lotus Symphony Officepakken”

  1. mads Says:

    Fin artikel!!! Og velkommen ombord🙂

  2. muttix Says:

    Ser jo lækkert ud! Både program og artikel!

    To sprøgsmål:

    Det står muligvis beskrevet i artiklen men jeg har ikke nærlæst den (fest i går så zzz) men hvilke(n) Licens er anvendt til LS? Er det foreneligt med GPL eller ikke?

    Når man vil downloade skal man igennem et mindre registreringshelvede og efter nogle år som linuxbruger kan den slags hurtigt skræmme mig væk..
    Hvad har man mulighed for at downloade til linuxplatformen? deb, rpm, tar, source eller?

  3. froksen Says:

    Tak begge to🙂

    Første spørgsmål: Ifølge wikipedia er den udgivet under en proprietær licens.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Symphony

    Andet spørgsmål: Så vidt jeg husker er den eneste mulighed en “*.bin” fil. Denne skal bare køres via terminalen, og så kommer der en slags “Wizard” frem.

  4. Louis Tim Larsen Says:

    Jeg synes, at det er forkert at poste artiklen under kategorien Open Source, når LS er et proprietært/lukket program

  5. muttix Says:

    Nu kan jeg ikke svare på Froksens vegne men jeg mener tildels at du har ret Louis.
    Artiklen kunne godt få tilføjet en kategori eller to men jeg mener også at det har relevans for brugere af open source så derfor kan den kategori også passe.

    LS laves ikke kun til windows/osx men også til linuxplatformen og selvom man skulle have et ønske om at alting var open source så kan man vel ikke ligefrem sige at det er direkte dårligt at “vi” også har muligheden for at anvende LS?

    Så både og.. men en kategori kaldet “linuxsoftware” kunne måske OGSÅ være passende.

    Hvad forfatteren mener skal jeg ikke kunne sige og disse ord er 100% min helt personlige holdning… Alle skal være velkommen til at være uenige!

  6. froksen Says:

    Hvis jeg skal være helt ærlig så havde jeg ikke tænkt videre over det med licensen.. beklager

    Men har hvertfald lagt den under nogle umiddelbart bedre og forslået kategorier. Håber det er bedre🙂

    Foresten grunden til at det er Windows versionen jeg kigger på, er at artilken oprindelig blev lavet til nettips.dk´s publikum. Her mente admin m.fl. at det ville være “bedre” og mere indbydende end hvis det var Windows fremfor linux versionen. Så, det er grunden.🙂

    Men at der så ikke er de store forskelle mellem Windows og Linux versionen, det er så en anden sag😉

  7. mads Says:

    Hah hah så har vi fået besøg af katagori politiet🙂

    Artiklen kunne godt få tilføjet en kategori eller to

    Og katagorier har vi jo nok af😉

    Foresten grunden til at det er Windows versionen jeg kigger på, er at artilken oprindelig blev lavet til nettips.dk´s publikum.

    Tja så vidt jeg ved, så har vi ingen restriktioner her på tuxhygge om man laver artikler om software der, foruden Linux, også kan kører under Windows – og så bruge eksempler fra et Windows miljø.

  8. muttix Says:

    INGEN RESTRIKTIONER????… PANIK!!!!

    Vi må straks opfinde nogen!

  9. mads Says:

    arghhh forbyd ALTTTT!


Der er lukket for kommentarer.

