DesktopBSD 1.6

Introduktion :

Det sidste stykke tid har jeg gået og luret lidt på FreeBSD. Et Unix-lignende system, ligesom Linux, men med anden licens og tilgang til udvikling af selve OS’et. Kerne, shell, drivers og “userland”-værktøjer bliver, i modsætning til Linux, udviklet i det samme udviklings træ.

Desværre er der kun 24 timer i døgnet og da jeg har to børn har jeg ikke alverdens tid. Tid til at sætte mig ind i FreeBSD’s udemærkede dokumentation. Her kommer DesktopBSD ind i billedet. DesktopBSD er en brugervenlig udgave af FreeBSD som gør at man med få klik kan installere “bæstet” og få sig en produktiv computer med KDE som desktopmiljø. DesktopBSD kan downloades herfra. Husk at downloade CD2 eller DVD hvis du vil have dansk som sprog.

Installation :

Er forrygende let. Jeg har taget en lang række screendumb af selve installationprocessen og jeg vil vove den påstand at den er så let, at den ikke behøver nærmere forklaring – jeg gør det så alligevel hvis der skulle sidde nogle folk der ude der er helt grønne🙂. Installationen bliver udført på en computer hvor der er ikke er et styresystem på i forvejen.

desktopbsd0.png
1. Tryk “1”
desktopbsd1.png
2. Tryk “OK”
desktopbsd2.png
3. Tryk “Yes”
desktopbsd3.png
4. Vælg det layout dit keyboard har.
desktopbsd4.png
5. Vælg “Installation”
desktopbsd5.png
6. Vælg det sprog du vil benytte dig af under installationen.
desktopbsd6.png
7. Tryk “Next”
desktopbsd7.png
8. Her burde du også bare kunne trykke “Next”
desktopbsd8.png
9. Vælg “Installation” og tryk “Next”
desktopbsd9.png
10. Vælg den disk hvor DesktopBSD skal installeres på.
desktopbsd10.png
11. Vælg punktet i midten.
desktopbsd11.png
12. Markér disken og vælg “Use entire disk”.
desktopbsd12 - use entire disk --> Install into selected partition.png
13. Tryk “Install into selected partition”
desktopbsd13.png
14. Drik noget cola.
desktopbsd14.png
15. Tryk “Reboot”
desktopbsd15 booter op for første gang.png
16. Nyd din bootskærm, imens du slubrer din cola i dig.
desktopbsd16.png
17. Tryk “Next”
desktopbsd17.png
18. Hvis du vil have dansk som sprog så sæt et flueben og tryk “Next”. Jeg har så ikke valgt at bruge andet sprog end engelsk, så jeg trykker blot “Next” uden at sætte et flueben.
desktopbsd18.png
19. Navngiv din computer.
desktopbsd19.png
20. Tryk “Add user”.
desktopbsd20.png
21. Skriv brugernavn og dit fulde navn.
desktopbsd21.png
22. Vælg et password for din nye bruger.
desktopbsd22.png
23. Tryk “Set system password” og vælg password for Root.
desktopbsd23.png
24. Bare tryk “Next”
desktopbsd24.png
25. Tryk “Finish”
desktopbsd25.png
26. Log ind med din bruger….
desktopbsd26.png
27. Og vupti så er DesktopBSD klar til brug.
Mine indtryk :

Jeg har så siden slutningen af december på daglig basis brugt DesktopBSD, installeret på en Acer TravelMate 2300, når jeg har pendlet. Den har hovedsagligt skulle bruges til at høre musik, skrive dokumenter, spille FreeCiv (fantastisk “pendler-spil) og se film på. Og man må sige, at DesktopBSD har opfyldt alle kravene. Den er let at installere og vedligeholde – og da DesktopBSD kom som færdig version i januar månede, gik opgraderingen fra 1.6 RC3 til den endelige version glat. Jeg kunne godt have foretrukket at jeg kunne opdatere den over nettet, uden at skulle til at brænde cd og bruge den til at opgradere systemet.

Mit første indtryk af DesktopBSD var : “Det lignende sgu da bare en KDE på en Linux maskine” og det er faktisk ikke helt ved siden af. Det er kun få steder hvor det går op for en at det ikke er en pingvin maskine man sidder ved :

desktopBSD_2

Og når jeg sætter min Samsung musikafspiller til computeren dukker følgende besked op i venstre hjørne og så er det bare at “Mounte” enheden med ikonet nede ved uret :

desktopBSD_3

Størstedelen af de programmer man er vant til fra Linux, findes også til FreeBSD. Her er det Amarok der spiller lidt musik :

desktopBSD_4

Egentlig synes jeg, at DesktopBSD 1.6 opfører sig ganske anstændigt, den “føles” lidt hurtigere end Ubuntu, Kubuntu, PCLinuxOS, etc. Og så er det egentlig fantastisk, man bare sådan lige kan skifte OS og så stadigvæk føle sig hjemme, hovedsagligt på grund af KDE. Endvidere så har FreeBSD og DesktopBSD et såkaldt Linux-kompatibilitets lag, så man kan afvikle Linux programmer på sit nye OS. Smart!!. Så FreeBSD i form af DesktopBSD er ikke så farligt, bare kom igang !!🙂

3 kommentarer to “DesktopBSD 1.6”

  1. muttix Says:

    Ser godt ud! Har testet og mine 2 bærbare er ikke så glade for DesktopBSD… Eller måske skulle jeg bare være glad for at min gamle compaq laptop pludselig er i stand til at køre en skærmopløsning på 1600×1200?;) Bliver bare en anelse besværligt at taste det rigtige når de valg jeg har vises udenfor det synlige skærmbillede

    Det er muligt at der findes en bootoption jeg kan anvende men gik ikke i dybden med problemet…endnu

  2. ondope Says:

    Kan man køre noget andet end KDE?

  3. mads Says:

    yep og hvis jeg husker rigtigt, ellers må du kalde mig Mads, så er du Xfce bruger. Iflg. denne tråd http://desktopbsd.net/forums/viewtopic.php?t=565&highlight=xfce skulle det være let nok at installere😉


Der er lukket for kommentarer.

