Samsung YP-Z5

Da min iRiver T20 stod af for et par måneder siden, var jeg nødsaget til at pendle frem og tilbage uden noget musik – en ganske trist affære for en mand som ikke kan leve uden musik. Heldigvis er min dejlige kone yderst betænksom, så juleaften stod jeg med en Samsung YP-Z5 i hånden. Det er noget af et spring fra den gamle DAP – større kapacitet, bedre skræm og mulighed for at kunne vise billeder. Og den kan selfølgelig afspille mine Ogg Vorbis filer.

Men afspilleren kan også vise album coveret og hvis man benytter sig af Windows Media Player , så vil den automatisk kunne tilføje album cover til de pågældende sange. Men nu bruger jeg ikke Windows Media Player af åbenlyse grunde, og da jeg gerne ville se album coveret, så måtte jeg google lidt. Og jeg fandt også løsningen : Find album coveret på internettet. Sørg for at det er et JPG billede og at filstørrelsen ligger ligger omkring 50 kb, samt en størrelse på 200×200. Omdøb filen til “AlbumArtSmall.jpg”. Og put filen i det bibliotek som som albummet ligger i.

Og hvis man har som mig mig alle ens albums liggende på computeren, så kan man med fordel ligge billedefilerne der – med de føromtalte krav. Amarok, som jeg benytter, bruger bare disse billedefiler, så er man fri at hente dem fra nettet – hver gang man sidder med et nyinstalleret system eller hver gang man skal overfører musik til YP-Z5 . Og da jeg har hentet albums covers før jeg fik YP-Z5, så var det blot at spørgsmål om at tjekke hvilke billedefiltyper der var og så omdøbe alle billedefilerne med Krename.

Disclaimer : Beklager stavefejl, de vil bliver rettet med tiden, men jeg sidder og skriver dette med feber og dobbeltsidet halsbetændelse. Sigh …

9 kommentarer to “Samsung YP-Z5”

  1. Rins Says:

    english please1

  2. tuxhygge Says:

    No i’m not gonna rewrite it in english. What is your question??

  3. Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér (mjjzf) Says:

    Nice piece. Hvad har du måttet give for den?

  4. mads Says:

    Jeg tror min bedre halvdel måtte af med en 1100 kr. for dimsen. Batteritiden er faktisk ganske imponerende. ca. 40 timer med en Ogg Vorbis fil på 192 kbit/sek, noget bedre end de sølle 6 timer jeg kunne opnå med min forrige iRiver T20.

  5. mads Says:

    Og mine målte 40 timer er meget uvidenskabeligt. plus minus 5 – 10 timer🙂

  6. Tim Says:

    Imponerende, Mads.
    Min Touch holder kun godt 3 timer og dertil skal du lige ligge standby med oveni, men okay hvis man har hacket og flashet lidt med den, som jeg har så bruger den nok også lidt mere end den burde.

    En fra min klasse har forresten sådan som dig og vi driller ham tit med hans nye “ipod ”😉

    Hvor mange gigs har sådan en fætter?

  7. mads Says:

    Den har 4gB. Jeg vil gerne understrege at min anslået batteritid er meget uvidenskabeligt, jeg har set på nettet at den er målt til en 30 – 35 timer imod de opgivet 44 timer fra producenten – så mon ikke at batteritiden er tættere på en 30 timer. Hvilket jeg også er yderst tilfreds med- Min forrige afspiller iRiver T20 kunne holde en ca. 6 timer : svarer til turen København – Næstved (Bopæl) – København.

    Man skal huske at opgradere firmwaren til den, da man ellers ikke får en equalizer man selv kan konfigurere og “gapless” afspilning med.

  8. Anne-Katrine Says:

    Jeg har sådan en som dig, og jeg er også super glad for en. Batteriet holder længe, og hvis man bare køber en omformer for 90 kr. i Fona, så kan man oplade den i stikkontakt =)

    Den er genial, og den kan stortset det samme som en iPod. Lige bortset fra at den ikke har spil og (min version en Samsung YP-Z5F) kan heller ikke afspille musik videoer.

  9. mads Says:

    Men så kan Samsung afspilleren modtage radio og så vidt jeg ved, så skal det købes som ekstraudstyr til iPod’en🙂


Der er lukket for kommentarer.

