Skifte fra KDE til Gnome …. dag 28.

Så er vi ved vejs ende. To dage tilbage. Jeg må sige, at tage springet fra KDE til Gnome faktisk ikke var så vanskeligt som antaget. Der er nogle ting som kan gå mig lidt på – men det er i småtingsafdelingen. Ikke noget som gør, at jeg aldrig mere vil bruge Gnome. En af de ting som er lidt træls, det er åben og gem fil dialogerne – de er da helt til rotterne. F.eks. hvorfor skal man højreklikke midt inde i filerne for at kunne vise de skjulte filer. tsk tsk😀. Den fede ting ved Gnome er at alt ikke lige sådan kan konfigureres, tweakes, m.m. altså man bliver nærmest presset til at bare være produktiv, istedet for sidder og pille ved alle tingene – jo det kan man også i Gnome, men det er bedre skjult end i KDE.

Men jeg kan ikke leve uden mine QT-applikationer. Amarok er stadigvæk det bedste stykke musikafspilningssoftware nogen sinde overhovedet!!😀 DigiKam er helt uovertruffen. BasKet slår Tomboy. K3B er den bedste suite / frontend til at brænde DVD’ere og CD’ere med…. Så er det jo godt, at man sagtens kan afvikle disse programmer under Gnome. Ligesom man kan afvikle gude GTK programmerne, og de findes jo😉, under KDE. Det bedste fra begge verdener…..

Men konklusionen er, jeg beholder KDE på min workstation og så Gnome på vores bærbar – for jeg er mere begejstret for KDE end Gnome. KDE tiltaler mig mere end Gnome. Det er jo trods alt størstedelen af mine favoritprogrammer som er QT-baseret. Og så kan jeg jo godt lide pille og have størst mulighed for at konfigurer mit skrivebordsmiljø.

6 kommentarer to “Skifte fra KDE til Gnome …. dag 28.”

  1. Peter Says:

    Hvad er det for gude GTK programmer du er faldet for?😉

  2. Kim Schulz Says:

    Skjulte filer:
    tryk ctrl-h (h for hidden) for at få vist/skjult filerne.

    konfigurering:
    Hvad er det du mangler at kunne konfigurere i Gnome? personligt var de gode muligheder for at konfigurere Gnome netop det som fik mig til at være glad for det i modsætning til det stive og ufleksible KDE.

  3. mads Says:

    ad Peter :

    Det skal siges at jeg kendte til programmerne før mit Gnome eksperiment, men det drejer sig om :

    – Rawstudio : http://rawstudio.org/ – forbandet godt program til at batch konvertere RAW filer fra digitale kameraer.

    – The Gimp : http://www.gimp.org/ – behøver vist ingen beskrivelse.

    – Pidgin : http://www.pidgin.im/ – Det er godt nok på marginalerne, men jeg kan bedre lide Pidgin end Kopete.

    – UFRaw : http://ufraw.sourceforge.net/ – fantastisk plugin til The Gimp, når man skal importere en RAW fil ind The Gimp.

    – Gramps : http://www.gramps-project.org – Et program jeg har siddet og luret lidt på. Vi har haft noget slægtsforskning i familien og dette ligner en god kandidat til at få digitaliseret vores familietræ😉

    Og til sidst men ikke mindst XFCE – det er også en god GTK baseret DE, som ikke suger livet ud af vores bette laptop.

    Ad Kim Schulz : Tak for genvejs-tast-tippet. Det er trods alt lettere end at skulle højreklikke midt i filerne. Men det er jo samtidig også min anke ved Gnome, hvorfor er det skjult ??

    Med hensyn til dit spørgsmål, så skal jeg besvarer det når jeg kommer hjem og sidder ved Gnome maskinen🙂

  4. Thor Says:

    Nu er jeg jo igang med det modsatte projekt. For mit vedkommende er det nok et spørgsmål om vane. Jeg går ikke så højt op i QT og lignende, det skal bare virke. KDE virker mere sammenhængende, men af grunde jeg ikke kan sætte ord på (endnu) savner jeg Gnome. Måske fordi den netop er mere simpel umiddelbart.

  5. Mads Says:

    ad Thor : Enig det skal bare virke og jeg tænker egentlig heller ikke over det når jeg åbner The Gimp under KDE. Men ja Gnome ser mere simpel ud, der er mere luft imellem knapper, tekst, m.m. Se bare Pidgin vs. Kopete.

    ad Kim Schulz :

    Sjovt at du har den opfattelse, jeg har hovedsagligt hørt det modsatte fra både KDE og Gnome folk🙂

    1. Gem fil dialog boksen – hvor kan man sætte den til som standard at have “Browse for other folders” foldet ud?

    2. Konqueror kan meget mere end Nautilus. En killer feature er den kan huske hvor man har flyttet eller kopieret filer hen. Eller at man som standard ikke kan åbne en terminal i det bibliotek man står – det kan dog løses.

    3. Gnome mangler som standard en Klipper funktion – hvilket kan løses ved at installere Glipper.

    4. I KDE kan man maximere lodret eller vandret med f.eks. venstre og højre museknap – kan dette også gøres i Gnome??

    5. Ting som kan konfigureres nemt under KDE, skal der bruges gConf under Gnome. F.eks. at fjerne ikoner fra monterede volumer, partitioner, m.m. fra skrivebordet.

  6. Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér (mjjzf) Says:

    Amarok fortjener anerkendelse, ja – men har du prøvet at skifte den ud med Exaile?


Der er lukket for kommentarer.

