Skifte fra KDE til Gnome …. dag 4.

Har fået skiftet Banshee ud med Exaile. Da den , som Per skrev, lænede sig mere op af Amarok. Har fået leget en del med Abiword – GTK verdens svar på Kword. Abiword og for den sags skyld Kword er to gode tekstbehandlingsprogrammer, som udmærker sig ved at “føles” end del lettere end den, måske overeksponeret, OpenOffice pakke. Abiword må siges at have alle de funktioner som jeg har brug for ved et tekstbehandlingsprogram. Ligeledes kan det siges om Gnumeric regneark. Det undre mig faktisk at Abiword og Gnumeric ikke er med i standardinstallationen af Ubuntu (CD versionen) – men så igen, det er jo min “KDE-tilgang” til tingene der måske spiller mig et puds.

Trying Abiword out

Af smarte “hacks” til Gnome fandt jeg følgende pakker, som lige giver Nautilus filmanager lidt Konqueror’ske tendenser som undertegnede har savnet lidt. Nogle tips og tricks som jeg læste om i det engelske blad Linuxformat – ja det kan altså betale sig at købe computerblade😉 :

– Den første tilføjelse giver dig mulighed for at åbne en fil med administrative rettigheder :

apt-get install nautilus-gksu

– Den næste giver dig mulighed for at åbne en terminal i det bibliotek som du står. Dødsmart, da jeg ikke altid gider at åbne en terminal og så “cd” hen til det pågældende sted, når jeg nu alligevel står der med Nautilus.

apt-get install nautilus-open-terminal

Husk at genstarte din Gnome session.

Og vupti, næste gang du browser igennem dine filer med Nautilus, så skulle du gerne have fået nogle lækkerier som på billedet :

Skærmbillede-nautilus-tips

Næste gang jeg skriver om mine erfaringer med Gnome, har jeg forhåbenlig kommet mere til bunds med GTweakUI samt forhåbenlig fundet en Klipper lignende funktion til Gnome desktoppen.

2 kommentarer to “Skifte fra KDE til Gnome …. dag 4.”

  1. Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér (mjjzf) Says:

    Jeg bliver også ved med at undre mig over, at de programmer, som reelt er Gnome Office (http://www.gnome.org/gnome-office/) ofte ikke er inkluderet i de Gnome-baserede distributioner.
    Jeg ved ikke, om det er sådan et Windows-syndrom med, at man ligeså godt, eftersom man ikke betaler for software, kan downloade alt, der kan alt.
    Jeg har selv brugt Abiword med meget gode resultater, og Gnumeric sætter jeg også pris på. I øjeblikket bruger jeg mest Koffice på grund af OpenDocument-tingen – OOo’s OpenDocument-implementering er bollocks, og det er meget nyt og ikke specielt imponerende i Abiword.

  2. Mads Says:

    Ok jeg havde faktisk ikke længe tænkt OpenDocument delen med i Abiword – jeg havde bare lige kort set på wikipedia at den skulle være understøttet. Så vidt jeg kan forstå så er Abiword’s filformat XML baseret – så man burde til enhver tid kunne hive gammel tekst ud. Forhåbenlig drejer det sig om ganske kort før OpenDocument implementeringen finder ordentlig vej ind i Abiword.


Der er lukket for kommentarer.

