Gimp vs. Photoshop @linuxin.dk

Linuxin.dk linker til en blog, hvor der er et indlæg vedrørende forfatterens oplevelser med at afvikle Photoshop 7 under Wine. Det giver, som sædvanligt😉 , grobund til en masse indlæg om hvorvidt Gimp kan match Photoshop hvis man er privat bruger eller en prof. bruger. En bruger disker op med en masse punkter hvor Gimp ikke kan hamle op med Photoshop – set fra en prof’s synspunkt. Hvad er så modargumenterne i denne diskussion – jo ser du, en bruger tager udfordringen op med følgende argumenter:

– jeg er ikke selv ekspert i billedbehandling, dog kender jeg folk der er, og disse personer fortæller mig at linux programmer sagtens kan gøre de ting der er brug for. det værende personer jeg kender IRL, og nogle som jeg har snakket med over nettet.

– jeg ved, at folk bruger gimp (og andre !photoshop programmer) til lige præcist disse ting som nogle siger det ikke kan bruges til (aka professional tryk). det kan kun betyde 2 ting:
1: dem som siger kun photoshop kan bruges lyver/ved ikke bedre
2: jeg lyver, og kender ingen der rent faktisk bruger andet end photoshop.

og da det med 100% garenti ikke er 2, kan jeg kun konkludere det er 1.

Det er direkte pinlige argumenter. Det er ikke sådan at vi skal få folk over på open source software. Der skal ordentlige argumenter på bordet. Vi skal ikke oversælge softwaren – ellers mister vi troværdigheden. Faktum er at Gimp mangler nogle ting, før den proffesionale brugergruppe kan tage imod den med åbne arme, uden at tænke på manglende CMYK, Pantone, m.m.

Kort sagt : mindre løgn og latin – men endnu bedre open source produkter / software.

Læs desuden mere om Gimp vs. Photoshop på dette link – et yderst velafbalanceret indlæg.

disclaimer : beklager stavefejl, indlægget er en simpel brainstorm, inden jeg hoppede på hovedet i seng.

5 kommentarer to “Gimp vs. Photoshop @linuxin.dk”

  1. clars Says:

    Det er den urimmelige diskution gimp vs. ps

    Det handler nok mere om vaner og hvilket et man er oplært i og er trygest ved.

    Og det er nok de færreste der benytter ALLE funktioner om det er i gimp eller ps. hvilket gør at man ikke kan måle på antal af funktioner. Men rettere om det dækker mine ønsker.

    Og hernæst ledes det det til spørgsmålet “Kan jeg selv bygge den funktion jeg ønsker?” hvilket måske gør gimp til vinderen

  2. mads Says:

    Hvor mange private bruger kan reelt bygge den funtion de mangler???

    Personligt bruger jeg selv DigiKam til at organiserer mine billeder (RAW format) og så efter temperament så bruger jeg Pixel Image editor eller Gimp til bearbejde billederne. Kort sagt så kan open source løsningerne sagtens dække mine behov.

    Jeg har selv prøvet at introducerer Gimp til min svigerfar, men han bryder sig ikke om interfacet og så er det lige den med dokumentationen. Han er af den årgang der ikkke vil læse en how-too på engelsk, han vil have en dansk manual eller et af de mange hæfter man kan købe i en boghandel der omhandler billedbehandlingsprogrammer. Her er han faldet for Adobe Photshop Elements som mere end rigeligt dækker hans behov. For ham var dokumentationen et vigtigt element for ham. Hvilket program bruger fotobladene når de skal redigerer i billederne : Adobe Photoshop Elements. Libris forlag har flere hæfter på dansk om Adobe Photoshop (Elements) end om The Gimp.

    Så som du er inde på, så er der flere faktorer der gør så gældende end blot funtioner – men det afhænger også af hvilket brugersegement vi snakker om.

  3. bjerrk Says:

    For mig at se kan GIMP alt hvad man har brug for, men jeg er også meget lidt dygtig til billedredigering (kald mig Code Monkey, men sådan er det).
    Min ven Tobias “TobiZaZ” er en hel del mere ferm til den slags, så vi kiggede i weekenden lidt grundigere på GIMP’en, end jeg selv er i stand til med mine lægmandsøjne, og Tobias fik lavet noget fint artwork til sit website. Det forekommer mig ikke at GIMP’en mangler noget (men der skal nok være et eller andet alligevel), og jeg mindes da også at have set et plugin der giver GIMP’en CMYK-support. Jeg har dog, vanen tro, glemt hvor jeg så det…

    Mvh Bjarke

  4. mads Says:

    Med hensyn til CMYK understøttelse til The Gimp, er det denne ( http://www.blackfiveservices.co.uk/separate.shtml ) du tænkte på ?? Jeg kom i øverig tanke om en ting som The Gimp manglede og som jeg savnede som hobbyfotograf, det er HDR ( http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging ). Det kan Pixel Image Editor ( http://www.kanzelsberger.com/ ) så godt klare, se her http://www.kanzelsberger.com/pixel/?p=16 . Jeg kan ikke huske i skrivende stund om det er med i Krita.

  5. Tobias Therkelsen Says:

    Først vil jeg sige tak til Mads for comment på min blog🙂
    Vil tage din forespørgsel op til seriøs overvejelse.

    Derefter vil jeg sige at jeg har arbejdet med photoshop og har fremtryllet nogle ret gode resultater i det. Da jeg så skiftede over til Gimp syntes jeg det i starten at det havde et mindre professionelt look og en lavere funktionalitet. Men jeg måtte konstatere efter et par timers arbejde at det ikke var tilfældet. Som jeg ser det nu er den eneste fordel ved Photoshop antallet af brugere der bidrager med guides, brushes osv.


Der er lukket for kommentarer.

