Composite på Xubuntu Edgy

min vores stationære workstation derhjemme kører vi Kubuntu med KDE som desktop. PC’en har kræfter nok til at kører skidtet. Min laptop ( Acer Travelmate 2304LC) derimod, har kun 256 mb ram, så der kører KDE ikke helt optimalt. Så Xubuntu Edgy var et naturlig valg grundet dens valg af DE : Xfce.

Men efter et stykke tid, man er jo KDE mand, begyndte savnet efter noget eye-candy at melde sig. Først prøvede jeg med et nyt wallpaper, glæden holdt i 5 minutter… Så prøvede jeg med en ny “Window decoration”, glæden holdt i hele 10 minuter….. Så skulle der googles og jeg fandt ud af at der var en indbygget Composite manager i Xfce og den skulle kører langt bedre end det man havde set under KDE .. hurrah hurrah tænkte jeg. Skygger og tranperante vinduer på min langsomme bærbar.

Det voldte lidt problemer grundet en bug i “wmtweaks.xml”-filen..

For at få det til at fungere skulle jeg igennem følgende :

1. Åben for en terminal og skriv følgende for at åbne Xorg.conf-filen :

sudo mousepad /etc/X11/xorg.conf

2. Indsæt følgende i Xorg.conf-filen

Section “Extensions”
Option “Composite” “Enable”
EndSection

3. Åben “wmtweaks.xml”-filen :

sudo mousepad /.config/xfce4/mcs_settings/wmtweaks.xml

4. Find :

<option name=”Xfwm/UseCompositing” type=”int” value=”0″/>

5. Ændre den til :

<option name=”Xfwm/UseCompositing” type=”int” value=”1″/>
6. Genstart X

7. Tryk på “Applications”-knappen –> “Settings” –> “Settings Manager” –> “Window Manager Tweaks” –> Vælg fanebladet “Compositor” og hyg dig nu med en masse unødvendig eye-candy…

xfcecomposite

Note :

Claus B skriver :

Efter ændringen af x.org.conf skal man – inden man går ind efter wmtweaks.xml – åbne settings manager -> window manager tweaks og ændre lidt tilfældigt. Derefter opstår filen wmtweaks.xml pludseligt – og så kan den ændres.

8 kommentarer to “Composite på Xubuntu Edgy”

  1. Claus B Says:

    YARRRR!!! TAK, MAND! For helvede, hvor fedt! Mine historiske baggrundsbilleder af diesellokomotiver fra Deutsche Bundesbahn er den største sutteklud.

    For satan, jeg har savnet gennemsigtige paneler.

    Tak igen.

  2. Claus B Says:

    wmtweaks.xml eksisterer måske ikke på systemet (bug?).

    Efter ændringen af x.org.conf skal man – inden man går ind efter wmtweaks.xml – åbne settings manager -> window manager tweaks og ændre lidt tilfældigt. Derefter opstår filen wmtweaks.xml pludseligt – og så kan den ændres.

    Af en eller anden grund.

  3. mads Says:

    hmmm “wmtweaks.xml” eksisterede på mit system, men jeg skal heller ikke afvise at jeg engang har været inde i “Window Manager Tweaks”, før jeg tilføjede “Composite” – jeg tilføjer det til min mini guide.

    Jeg skal lige høre Claus B. er du en del af togtosse banden, som Tom /Tomze / Muttix / QDOSH (skribent her på siden) er medlem af??

    Men du skal have tak for dine ros samt tilbagemelding med hensyn til “wmtweaks.xml”

  4. Claus B Says:

    Æhh nææh, har aldrig hørt om nogen togtossebande. Kan bare godt lide tog.

  5. Søren O Says:

    …en anden lille detalje: X skal genstartes før punkt 6 i vejledningen.

    Er der andre composite funktionaliteter tilgængelige elle runder udvikling? Hvad med en cube f.eks?

    MVH
    Søren O

  6. mads Says:

    Tak skal du ha’ Søren, det er tilføjet😉

  7. fimp Says:

    Har I prøvet Beryl? Se DET er eye-candy. =)

    http://www.beryl-project.org/

  8. mads Says:

    yep jeg har nu fået prøvet Beryl. Det kørte faktisk fint. Selv på den førnævnte laptop med 256 mb ram og i810 grafikkort. imponernde🙂


Der er lukket for kommentarer.

