Hvad Uglen ser … og ikke ser

På Morten Juhl Johansens blog bliver følgende skrevet under “Links” :

Jeg opfordrer Linux-brugere til ikke at bruge Nettips’ forum. Man bliver på stedet fordømt som værende manisk & ukritisk fortaler for Linux, og Windows-brugerne opfatter Linux-brugerne som frit bytte med hensyn til kritik – og fordømmer ethvert forsvar.
Det er et sted, hvor der trolles og baites så meget, at det er nemt at stille open source-bevægelsen i dårligt lys. Så bare bliv væk.

Det er opfordring vi på tuxhygge kan bakke op omkring. Der skal siges fra min side, at jeg synes der er nogle enkelte gode kræfter på forummet, men de bliver altså overskygget af folk der ser en ære i at få en god flamewar.

30 kommentarer to “Hvad Uglen ser … og ikke ser”

  1. The slayer Says:

    Ja det er jeg så ikke enig i. Der har været en del bøvl, men når man tænker på, at sitet primært henvender sig til Win brugere, syntes jeg egentlig det er gået meget godt.
    Og hvis man tænker på hvor tit der er en Linux relateret artikel, så er det faktisk oftere end der kommer artikler på eksempelvis Linuxin.

  2. mads Says:

    Hej The Slayer,
    nu er mængden af artikler ikke den eneste afgørende faktor på hvordan man kan vurdere en given side. Jeg synes det er vældigt fint at en side der primært beskæftiger sig med Windows, også prøver at bejle lidt til Linux og brugerne af det.
    Men jeg vil ikke stå model til at få kylet en “Al-Qaida”-ettiket i nakken. Jeg gider simpelthen heller ikke “drive-by-critictisme”, ligesom jeg heller ikke gider at lægge ører til at majoriteten af Hr. Og Frue Danmark er dumme, bare fordi de bruger Windows.

    Men så igen, som jeg sad og småfilosoferede i toget på hjem fra arbejdet, jeg besøger heller ikke Linuxin’s forum så tit mere, bla. grundet til tider usaglig MS bashing. Måske er jeg blot blevet en gammel mand som ikke gider så meget p.. mere🙂

    Der er måske gået lidt Hans Hauge ( http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=4004336 ) i mig – uden at jeg deler hans synspunkter på “youknowwho”. Gider ikke at bruge tid på emner som Linux og brugervenlighed, når folks holdninger til brugervenlighed er så urokkelige. Brugervenlighed = “hvad der er nemt for mig er også nemt for dig og hvis du ikke forstår det så er fejlen hos dig”.

    Sjovt nok så er jeg tiltrukket lidt af tonen og måske endda lidt af pionereånden inde på fotostart.dk – det har måske også noget at gøre med at jeg har fundet glæde i min gamle hobby : fotografering🙂

    mvh

    Mads

  3. The slayer Says:

    Fotografering er en dejlig hobby, fri for selvretfærdige mennesker, der alligevel aldrig bliver enige!:-)

    Hold du dig til den, og jeg tror faktisk jeg vil følge i dine fodspor, og få gjort lidt ved fotografering, igen. Det er trods alt en større glæde end, at skulle “bokse” med folk fra hver sin yderkant.
    (Måske skulle det nævnes, a ovenstående,IKKE er mindet på dig. Bare for at fjerne eventuelle misforståelser)

    Med hensyn til nettipsforum, så har jeg trevlet 3 blogs igennem, der alle mener at nettips er et frygteligt sted, men der er aldrig nogen links, til at underbygge påstanden.
    Og så tror jeg det er vigtigt at forstå, at da der er mange win brugere, der ikke forstår Linux, vil der uden tvivl komme en masse “skænderier” ud af det.

    Men hva, folk har ret til at vælge, og vælge fra. jeg bliver bare en kende olm, når nettips kommer til at fremståsom et “linux hater” site. Især med tanke på den betragtelige mængde artikler, som jeg trods alt har produceret.

    Men jeg har det ligesom dig. Gider ikke bashing af hverken den ene eller anden slags.

  4. mads Says:

    Fotografering er en dejlig hobby, fri for selvretfærdige mennesker, der alligevel aldrig bliver enige🙂

    Hold du dig til den, og jeg tror faktisk jeg vil følge i dine fodspor, og få gjort lidt ved fotografering, igen. Det er trods alt en større glæde end, at skulle “bokse” med folk fra hver sin yderkant.
    (Måske skulle det nævnes, a ovenstående,IKKE er mindet på dig. Bare for at fjerne eventuelle misforståelser)

    heh heh der er uenighed derinde, men pt. tiltrækker siden lidt mere ehmmm modne folk som ikke farer i flint … endnu😀

    ….men der er aldrig nogen links, til at underbygge påstanden.

    http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=8566&PN=1

    (Linux provokatør)  Muligvis for at aflire de tåbelige FSF holdninger i metermål som koranvers, men de er vist allerede nævnt tilstrækkeligt i forgangne tråde.

    (Linux zealot) De uvidende og ligeglade respondenter i din undersøgelse, vil være fuldstændig ligeså ligeglade når “IT-geniet” en dag installerer open source på deres box. De fjolser installerer ikke noget som helst selv – og derfor er de uden betydning for hvorvidt open source får et ben til jorden eller ej.

    En anden tråd bliver folk fra FSF sat i bås som en flok snylter og pirater se http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=7807&PN=0&TPN=1

    samt der har været nogle enkelte “drive-by-critictisme”, har ikke lige tid til at finde URL’s.

    Men hva, folk har ret til at vælge, og vælge fra. jeg bliver bare en kende olm, når nettips kommer til at fremståsom et “linux hater” site. Især med tanke på den betragtelige mængde artikler, som jeg trods alt har produceret.

    Så vil jeg blot understrege, at du så tilhører de føromtalte gode kræfter derinde😉

  5. The slayer Says:

    Det er utroligt rart, at se at du gider dokumentere, samt kritisere begge sider.
    Hvis bare andre ville gøre det samme.

  6. Allan Bojsen Says:

    Ja, det gør da ondt at læse at man opfordres til at holde sig væk fra det site, som en masse mennesker plus undertegnede bruger masser af tid og kræfter på. Jeg kan kun trække på skulderen af sådan en udmelding. Dog er det rart at man lige kan forsvare sig her i denne blog til forskel fra den blog, hvor “opkastet” rammer Nettips.

    Nettips har hele tiden været et Windows-prioriteret site, og vi oprettede et specielt Linux-forum for at “sprede ordet” om Linux. Det skulle vi åbenbart ikke have gjort, for så havde Mjjohansen ikke rådet folk til at holde sig fra Nettips. Ja, “man bliver klogere med alderen, men fattigere med tiden” (CV Jørgensen).

  7. mads Says:

    Beklager at du tager det så nært, hvilket jeg så heller ikke er uforstående overfor. Det er ikke sjovt, at se det man bruger en pæn sjat af sin fritid på, ikke får opbakning af alle🙂

    Jeg ser at der er blevet oprettet en tråd ( http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=8910&get=last#54066 )i forbindelse med overnævnte opfordring. Pt. har jeg ikke overskud til en dialog?? Der er mange ting i det virkelig liv der trækker mere i mig og så skal jeg også over mit nuværende “Hans Hauge-syndrom”. Læs : apati. Men du / i er yderst velkommen til at knytte flere kommentarer i denne tråd.

    mvh

    Mads

  8. mads Says:

    iøverigt så er det en smilende smiley og ikke en grinende – bare for god ordens skyld…..

  9. mjjohansen Says:

    Nu ER det jo skrevet på min egen side, hvilket betyder, at det er min mening.
    Og faktisk vil jeg sige, at Nettips er en god side at have for Windows-folk, og jeg har også tilbragt megen tid med gode diskussioner, der har været konstruktive.
    Jeg har ikke deltaget ukonstruktivt. Jeg har forsøgt at opmuntre, gøre opmærksom på muligheder, og har hjulpet dem der. Men når jeg har forsøgt at kritisere andet på konstruktiv vis, er jeg blevet skudt ned – udfra at jeg er Linux-bruger. Og når jeg har forsøgt at modsvare den heftige Linux-kritik, så har jeg fået mere end antydet, at jeg er gak.
    Det har været trist for mig, og derfor opfordrer jeg andre til at holde sig på sikkerhedsafstand eller tage asbestdragt på, inden de går ombord. Så enkelt er det.
    Der er mange gode mennesker på stedet. Jeg synes, at der er mange gode pointer også – den linie, der bliver lagt overfor pirater, for eksempel, og opfordringerne til at holde god tone, når det ikke lige er Linux-debat på vej af sporet.

  10. bjerrk Says:

    The Slayer, det er jo klart at du taler sådan om siden… Du er jo moderator derinde.

    Desuden er jeg helt og aldeles enig i mjjohansens notits. Man bliver behandlet aldeles som skidt på den side.

  11. mjjohansen Says:

    Men jeg bør muligvis præcisere min kritik som ovenfor. Det kan godt virke som et noget harsk anti-link taget ude af kontekst.

  12. bjerrk Says:

    Så må jeg hellere opdatere citatet på min blog når du en gang får det gjort.
    Og opdateret så meget andet på den..

  13. Tom Says:

    Næhh.. nettips er skam et fint forum! Der er plads til amoq + administrator og hvis så Balder skriver lidt til dem så går det jo fint op i en harmonisk treenighed.

    En anden ting er så.. skal man have en mening om alt? Skal man have en masse meninger om linux? Skal man have specielt mange af disse når man kun har brugt linux i mindre end et halvt år eller kun har forsøgt sig med enkelte installs der aldrig rigtig er kommet videre end til første boot? Er terminalen/konsollen virkelig i fortidslevn? Og hvorfor vil der så i kommende versioner af windows komme en shell der kan scriptes i?

    Skal man have patent på sandheden som blandt mange ting kan være:
    “Støvsug Linux for nørderier”
    “se at blive enige om, hvilken distribution, som egner sig bedst til nybegyndere”
    O.S.V

    Det kan også undre at visse brugere på nettips forum har travlt med jævnlig at fortælle hvor lidt de ved om computere generelt men samtidig skal skrive lange indlæg om hvad der er rigtig/forkert..godt/skidt.

  14. mads Says:

    Jeg synes godt at førstegangsbrugeren kan have en mening om Linux. Det er faktisk godt, at de så udbassunere hvad der er godt og hvad der er skidt. De kunne måske blive klogere :

    noob : “ahhh programmet kan jo ikke gør som jeg vil, jeg prøvet det her….”
    Linuxkyndig : “Du har også gjort det forkert, du skal gør det sådan her …..”

    Som skrevet før så er brugervenlighed et misbrugt ord inden for IT verden – det er så upræcist. Ordet brugervenlighed hænger mig langt ud af halsen.

    Men jeg synes det er da problematisk, når så en af administratorene langer to Linuxkritiske over desken, og det så ser skinner igennem at manden ikke har det saglige iorden.

    Iøverigt hvorfor hede hulen laver en “Bindegal” en WHOIS på slacking.dk?? ( http://forum.nettips.dk/forum_posts.asp?TID=8910&PN=1&TPN=1 )

    Og opdateret så meget andet på den..

    Ja endelig😉

  15. Corfitz Ulfeldt Says:

    Jeg er 100% enig med Mjjohansen.

    I en ikke så fjern fortid konkluderede jeg, at jeg ville blive et dummere menneske af at deltage i flere diskussioner på nettips. Omtrendt deromkring, da en linux-bruger blev anklaget for arrogance, fordi han havde skrevet en engelsksproget artikel til en engelsksproget internetside.

  16. Garcia_tux Says:

    #6 Rart at se at admin fra Nettips.dk også kan blande sig, men jeg synes det er en kende ynkeligt at du altid skal pive hver gang der er kritik af dit site. Det er jo ikke første gang man ser det, og efter hvad jeg har hørt rundt om indenfor Internetbranchen er I heller ikke selv for fine når det drejer sig om at være kritiske eller udøve chikane overfor andre sites. Jeg forstår egentlig slet ikke hvorfor du piver. Det må da kun vække til eftertanke, og være medvirkende til at I lærer noget af det. Den form for klynkeri er sq da dybt patetisk. Uden at jeg vil rode mig ud i mudderkast af nogen art, erindrer jeg da at I selv flere gange i enkelte forumtråde har svinet andre sites til uden de store problemer, og hvorfor er det så lige at den med kritikken ikke må ramme jer? Ja, jeg spør’ bare. Måske var det blot på tide at komme lidt ned fra piedestalen igen og så lære af de fejl i (også) begår – Errare humanum est!!!
    Så vidunderligt fantastisk et sted er Nettips altså heller ikke, og mange af jeres artikler samt forum svar bærer tydeligt præg af mangel på kompetance i ret mange situationer. Først og fremmest burde du lære at det er konstruktiv kritik der giver erfaring, men at dømme udfra dine mange forumsvar i tidens løb virker det som om at du ikke har megen selvkritik overhovedet.
    Jeg kan snildt følge mjjohansen i hans pointe, specielt når man tager antallet af hans altid gennemarbejdede og godt researchede indlæg i betragtning. Det kan du/I sgu ikke være bekendt. Se at komme lidt ned i mandshøjde igen kære Hr. “admin”

  17. Allan Bojsen Says:

    Flot indlæg fra en anonym person. Det er altid nemmest at kritisere andre og så selv gemme sig bag en utæt papkasse.
    Når du oven i købet selv anvender udtrykket “konstruktiv kritik” kan det føles en kende underligt, at du ikke selv benytter metoden.

    Du vifter om dig med floskler og påstande, men du når aldrig at underbygge dine kritikpunkter særligt meget. Det ville have klædt en konstruktiv kommentar i debatten. Nu skriver du jo at jeg ofte piver, når der er kritik af mit site, og selvfølgelig er jeg på dupperne, hvis der falder ukvemsord om “mit barn”. Men at jeg ligefrem piver, kommer en kende bag på mig. Sådan har jeg faktisk ikke opfattet mine forsvar, men det er da godt at du kan gøre mig opmærksom på det.

    Det imponererer mig at man ligefrem i internetbranchen taler om Nettips/Allan Bojsen. Måske kaster det et levebrød á la YouTube med sig… Nu synes jeg ikke vi er uhæmmet kritiske over for andre sites, men kom med konkrete eksempler på vores krigshærgen.
    At vi så i dine øjne ligefrem oser af manglende kompetencer og elendige skriverier, kan jeg kun tage som udtryk for at vi må have tændt dig af på et tidligere tidspunkt. Desværre mangler du at konkretisere noget mere. Jeg har igennem de sidste knap ti år haft mange korrespondancer pr mail med blandede folk, og det er sket nogle få gange, at jeg ikke var enig med de personer jeg skrev med. Det har bl.a. afstedkommet nogle mails, som ikke var særligt flatterende at have stående på CV’et, så disse mails/disse personer forsøger jeg at trænge i baggrunden. Måske har vi to skrevet sammen? Det lader i al fald til at du – selv om du anser Nettips for at være noget bras – selv er på Nettips ret ofte, når du ligefrem bemærker at “mange af mine forumsvar” vidner om min manglende evne til selvkritik.

    Jeg påstår bestemt ikke at jeg er fejlfri – slet ikke – og at jeg skulle sidde øverst på en piedestal, er jeg altså ikke klar over. Jeg forsøger at gøre det så godt jeg kan, men det kan være svært at have med kritik at gøre, som dels stammer fra en anonym mandsperson, som jeg måske tidligere har haft en sammenstød med, og som dels er så lidt konkret, at det er svært at holde styr på kritikken. Din metode opfatter jeg ikke som værende konstruktiv.

    Mudderkastet stopper her. Du kan jo evt. oprette dig som anonym bruger i forummet på Nettips og fortsætte klapjagten der. Mange af brugerne er heldigvis meget tilfredse med Nettips, og det er da med til at jeg fortsat anser Nettips som et godt sted at befinde sig, hvis man vil konstruktivt videre med brugen af it.

    Man kan ikke være venner med alle, og selv om det er svært at erkende, må jeg nok indse det. Fortsat god dag…

  18. Garcia_tux Says:

    #17

    Jamen kære Hr. admin.
    Jeg skal da beklage hvis jeg stødte dig på manchetterne, fordi jeg tillader mig at bakke mjjohansen op omkring hans synspunkter. Men det er vel ligesom “gamet” at man må finde sig i kritikken, og få en på låget såfremt man stikker hovedet frem. Det har ingenlunde været min hensigt at påbegynde en mudderkastning, da noget sådant ligger mig temmelig fjernt. Jeg har desværre ikke haft den fornøjelse at korrespondere med dig tidligere, så du er måske lidt noia???
    Just a wild guess :p

    At jeg modsat dig gemmer mig bag min “anonymitet” må vel være min sag. Beder du også dine brugere om at stå frem med navn og adresse, eller hvad?
    Synes netop det er en rigtig god ting at man kan få lov til at være lidt anonym af og til, så det synes jeg ikke jeg skylder dig en forklaring på.

    Du nævner også noget a la Youtube. Er ikke sikker på jeg forstår konteksten i den sammenhæng? Vil det være muligt at få en forklaring så vi (i forhold til dig) tungtopfattende individer også kan få en lille chance for at være med? :p
    Kan ikke rigtig se sammenhængen i forbindelse med denne tråds indhold????

    Du skriver også at jeg bare kan oprette mig på Nettips. Fair nok, men jeg har set rigeligt. Forholder du dig kritisk til noget derinde sker der flere ting:

    Enten overfaldes du af det samme kobbel ulve derinde, og bliver skudt i sænk inden der er gået 1 time. Hvis ikke det er tilfældet, sætter den kære admin sig ned og skriver et indlæg hvor han i videst muligt omfang søger at få en bekræftelse på at kritikken er aldeles uberrettiget, at det SÅ SYND for ham, samtidig med at han også forsøger at opnå mest mulig ros. Du kan sige hvad du vil, men jeg synes den fremgangsmåde er KVALMENDE.

    Ved egentlig ikke en sk.. om dig, men jeg kunne forestille mig at du er enebarn, og at du altid har været vant til at få din vilje. Du siger du ikke er fajlfri? Fair nok, men alene én sætning i dit første indlæg herinde (#6) cementerer ligesom det hele og bevisliggør din slet skjulte arrogance, nemlig sætningen :

    “Jeg kan kun trække på skulderen af sådan en udmelding.” – hvilket egentlig betyder at du er flintrende ligeglad med dine brugere og deres oplevelse af dit site som sådan. Jeg aner ikke en sekundmeter om at drive hjemmesider, men vil da selv mene at det er en lidt farlig kurs at komme ind på. For dine brugerre er vel til for dig og ikke omvendt, eller hva?

    Ydermere fornemmer jeg også at du har meget svært ved at forstå at andre godt kan have en anden holdning end dig, hvilket jeg (undskyld mig) også synes er patetisk, for hvad er så meningen med at debattere, hvis vore holdninger alligevel skulle være ens?

    Med hensyn til krigsførelsen er der kun krittiken af et site som jeg selv har været bruger på i mange år nu, hvor jeg synes du virkeligt ramte hovedet på sømmet, nemlig din/jeres mere eller mindre kollektive tilsvining af Tegnebordet.dk – sådan en omgang ævl burde sq være LANGT under din værdighed- føj!

    Tag dog og respektér at man risikerer at få en på låget når man stikker snotten frem – Det er internettets “gadeparlament”, og det har du selv længe været en del af, så fremgangsmåden kan vel ikke komme bag på dig?

    Og du har aldeles ret: absolut ingen mudderkastning her. Jeg forholder mig bare kritisk til alt det bavl du både skriver her og i dit eget forum, og det er min soleklare ret, anonym eller ikke. Så må du ku li det eller la vær

    /end

  19. Allan Bojsen Says:

    Tak! Jeg tror jeg lader dit sidste indlæg stå ubesvaret hen. Det siger meget…

    /End of Tuxhygge (!)

  20. Garcia_tux Says:

    #19

    Og så gik Maude op og “lagde sig”(dyb ironi) Herligt at du kunne fornemme konteksten i det indlæg, så må vi da kun håbe du lærer lidt af det også :p

  21. bjerrk Says:

    Her må jeg så sige at jeg synes at du går en smule over stregen, Tux_Garcia.

    Vi har haft en masse skidte oplevelser på det forum, og advarer derfor andre. Længere er den vel egentlig ikke.
    At kalde Allans udtalelser for “bavl” og “kvalmende” er nok en kende voldsomt…

  22. bjerrk Says:

    Det skulle selvfølgelig have stået Garcia_tux i mit sidste indlæg.

  23. Garcia_tux Says:

    #21 Du har sgu ret Bjerrk . Pardon my french *ROFLMAO* Der er jo ikke nogen grund til vi selv går over i samme grøft!

  24. mads Says:

    hæ man vender ryggen til og mudderkastet går straks igang ….

    Ellers bakker jeg op omkring Bjerrk’s indlæg i #21🙂

    “Please! Please! This is supposed to be a happy occasion! Let’s not bicker and argue about who killed who” – Monty Python

  25. Garcia_tux Says:

    # Respekt Mads😉 Kan også kun give dig ret. Det var bare ved at være temmelig anstrengende altid at skulle se på hans piveri, når jeg et utal af gange har set der bestemt ikke bliver lagt fingre imellem på bemeldte hjemmesides forum når andre sites skulle svines til. Det trættede mig efterhånden, men jeg har forsøgt at undgå mudderkaster og forholde mig kontruktivt til subj. I og for sig er der jo ikke ret meget forkert i det jeg skriver – men jeg skal nok arte mig *LOL*

  26. Garcia_tux Says:

    #24 Respekt Mads😉 Kan også kun give dig ret. Det var bare ved at være temmelig anstrengende altid at skulle se på hans piveri, når jeg et utal af gange har set at der bestemt ikke bliver lagt fingre imellem på bemeldte hjemmesides forum når andre sites skulle svines til. Det trættede mig efterhånden, men jeg har forsøgt at undgå mudderkastningen og forholde mig kontruktivt til subj. I og for sig er der jo ikke ret meget forkert i det jeg skriver – men jeg skal nok arte mig *LOL*

  27. Garcia_tux Says:

    Heh …srry for min dblposting😦 Røg lige i en refresh…slet den bare igen
    Ha’ en najs dag

  28. mads Says:

    tja egentlig er jeg ligeglad, sålænge folk holder sig inden for lovens rammer🙂

    Nå videre i teksten………

    Til den interesserede læser : Så vil jeg pointere at, imodsætning til hvad der bliver givet udtryk for et andet sted, så er kritik af open source absolut ikke et tabu. Morten har lavet en god artikel som kigger på Linux med kritiske øjne http://mjj.slacking.dk/docs/linux-kritisk_set.shtml

    Og så kan jeg anbefale osnews.com, som til tider kommer med nogle kritiske vinkler på …. de fleste OS – og de ved lidt mere om det end en unavngivet merkonomuddannet i edb😀😀

  29. Garcia_tux Says:

    #28 LOL Mads…den var grineren …specielt dine to sidste lines😀


Der er lukket for kommentarer.

