GIMP 2.3.11

Nu har jeg i et stykke tid kunne læse om fortræffelighederne med SIOX og Gimp , SIOX er noget ganske smart stykke software der muliggøre at man meget nemt kan udvælge dele af billedet. SIOX kan benyttes som en plugin til den nuværende stabile version af Gimp, noget som udviklerne ikke anbefaler man bruger. Den er dog “indbygget” i den kommende Gimp 2.4 version og udviklingsversionen som i skrivende stund er i version 2.3.11. Så jeg downloadede Gimp 2.3.11 og compilede skidtet – uden de helt store problemer.

Jeg startede Gimp 2.3.11 op og der kan man allerede se at der var blevet ændret lidt i GUI’en. Den har fået lidt flere farverige ikoner🙂

Efter at have kommet mig over at Gimp nærmest havde fået KDE farver ( hæ hæ hæ) så gik jeg straks igang med at lege med SIOX, så jeg udvalgte mig et billede af knægten :
gimp-dev.png

Knægten er fanget i et godt øjeblik, bare synd at baggrunden er lidt kedelig. Så her kommer SIOX ind…..

Jeg valgte et af de “nye” ikoner som hedder “Extract foreground using SIOX algorithm”

Derefter udvalgte jeg hvilken del af billedet man vil have – vælg både lidt baggrund og det motiv der klippes ud.

Når dette er gjort, fik jeg følgende billede :

gimp-dev3.png

Det blå skulle gerne slutte helt tæt op det motiv man skal klippe ud, så jeg smurte ærmerne op, og gik i gang med at vælge baggrund og forgrund.

gimp-dev4.png

Da jeg var tilfreds med resultat trykkede jeg enter, og fik et billede hvor knægten var blevet markeret korrekt. Så var det bare “copy and paste” ham over i det andet billede jeg havde :

gimp-dev6.png

Sådan og nu kan de to bedstemødre blive glade når de får postkort fra Laus😉

Ialt tog det ca. 7 minutter at få ham klippet ud og anbragt i et andet billede. Hvilket er langt mindre tid end hvad man brugte før i tiden…..

Lagt i Foto, Gimp, Open Source. Comments Off on GIMP 2.3.11
