Kubuntu 6.06 guide

Denne guide vil gennemgå installationen af Kubuntu som er en Linux distribution tiltænkt nybegynderen. Vigtigt: Installation forudsætter, at der ikke er andre operativsystemer på din computer.
1. Download og brænd Kubuntu iso filen. Den kan hentes her.

2. Indsæt den brændte CD med Kubuntu i dit CD- eller DVD-drev, sørg for at din computer er sat til at boote fra det pågældende drev.

3. Vælg “Start or install Kubuntu”

kubuntu1.png

4. Vælg “Install” ikonet som ligger på skrivebordet.

kubuntu2.png

5. Vælg sprog.
kubuntu3.png

6. Vælg din geografiske placering.

kubuntu4.png

7. Vælg det korrekte keyboard layout.

kubuntu5.png

8. Skriv dit fulde navn, brugernavn samt adgangskode.

kubuntu6.png

9. Bare lad Kubuntu installeren om at klargøre din hardisk. Du skal dog lige sikre dig, at den ikke sletter den forkerte disk, hvis du har flere sidende i din computer.

kubuntu7.png

10. Tryk “Install”.

kubuntu8.png

11. Tryk “Restart now” og computeren vil nu genstarte med dit nye Kubuntu system.
kubuntu9.png

12. Log ind med dit brugernavn og adgangskode.

kubuntu10.png

13. Så skulle vi gerne komme til en lignende desktop😉
kubuntu11.png

14. Nede i højre hjørne burde du se følgende ikon, den indikerer at er opdateringer til din Kubuntu. Klik én gang på den.

kubuntu11a.png

15. Skriv din adgangskode
kubuntu12.png

16. Tryk “Fetch List of Updates”
kubuntu13.png

17. Tryk nu “Apply Updates”
kubuntu14.png

18. Tryk “Quit”

kubuntu15.png

Nu er du parat til at bruge dit system. Hvis du mangler understøttelse for mp3, krypteret DVD film, de officielle NVidia drivers, m.m. så prøv at kigge på følgende projekt http://www.getautomatix.com/.

Note : Jeg har ikke fået EasyUbuntu til at fungere fornuftigt, så hvis der er nogle kloge hoveder der ved hvorfor, så smid lige en kommentar.

15 kommentarer to “Kubuntu 6.06 guide”

  1. Carsten Agger Says:

    Jeg har selv tidligere haft vrøvl med repositories til nogle af de codecs, EasyUbuntu forsøger at hente.

    Men hvis du gerne vil have mere specifik assistance, ville det være en fordel med besked om, hvad der fejler: Har du prøvet at køre EasyUbuntu fra en terminal og så se, hvad der kommer af fejlmeddelelser?

    Prøv evt. at udkommentere den del af scriptet, der går galt og så installere det, du kommer til at mangle, manuelt bagefter.

  2. mads Says:

    Hej Carsten,
    tak for linket på modspil.dk😉

    hmm jeg kan lige prøve at hente nogle nye repositories, når jeg næste gang kaster mig over Kubuntu installationen.

    Jeg prøvede at kører EasyUbuntu fra en terminal, det gav desværre ikke noget brugbart feedback :-S. Men jeg skal erkende at jeg ikke gjorte så meget ved det, da jeg efter nogle mislykkedes forsøg hoppede over på automatix.

    Det er måske bare en lille forskel i Kubuntu og Ubuntu?? Jeg har før haft problemer, da jeg f.eks. skulle compile Hugin via denne guide http://exolucere.ca/articles/compile-hugin-ubuntu . Der manglede simpelthen en apt-get install g++ i listen over pakker man skulle hente ned. Det fandt jeg først ud af efter nogle mislykkedes forsøg, lidt søgen på google og derefter lidt detektiv arbejde med configure loggen.

    Jeg vil dog prøve med den orange/brune fætter i løbet af ugen, så kan vi se om Easyubuntu volder lige så store problemer:-)

  3. mads Says:

    og jeg glemte jo helt at sige ,at faktisk beklagede EasyUbuntu sig slet ikke. Man fik det indtryk at den rent faktisk havde installeret de valgte programmer🙂

  4. Fromsej Says:

    Jeg “dør” her:
    8. Skriv dit fulde navn, brugernavn samt adgangskode.
    Den vil ikke acceptere mit brugernavn, selvom jeg starter med lille bogstav, har tal i og et rimelig langt navn.
    Jeg har prøvet med to tastaturer, så enten er jeg en større nød end jeg troede, eller også er PS2 porten muligvis defekt, virkede dog fint i Windows.

  5. mads Says:

    hej Fromsej,
    hmm hvordan vil den ikke accepterer dit “brugernavn” ?? Hvilken fejl kommer der??

    mvh

    mads

    ps. godt at se nogen fra spywarefri.dk på disse kanter, jeg besøger selv stedet og bruger mads664 som brugernavn😉

  6. mjjohansen Says:

    Hvorfor 664? Er det din standard chmod?😉

  7. mads Says:

    Nej dog ikke, forklaringen er mere tåbelig …..

    664 stammer faktisk fra fra “druk-og-hærg”-bandet : Red Warszawa. De havde fanklub der hed “664”, som stod for stanisk kommunisme. “664” skulle blot indikerer at der var tale om dumme satanister, hvor så kloge satanister åbenbart bekendgøre sig til “666”.

    Så “Mads664” er blot en hyldest til Red Warszawa – og når en anden bruger på det aktuelle forum har oprettet sig som “Mads”😉

  8. fromsej Says:

    Hej Mads.*S*

    Den fortæller at brugernavn er forkert, det skal starte med lille og have tal i også.(Det sidste er jeg ikke helt sikker på)
    Jeg har prøvet med:
    fRomsej09
    s0renKri

    Og et par stykker mere, det var Nogo, lige nu er jeg ved at prøve på en helt anden maskine, så lad os se om ikke det lykkes på den.

  9. fromsej Says:

    Så spiller det.*S*
    Hvorfor det så ikke ville på den anden, tjae enten fejl i kulstofenheden, eller en eller anden HW fejl jeg ikke kan finde.

  10. mads Says:

    Godt det lykkedes…. men mystisk at den ikke ville acceptere dit brugernavn. Den fejl har jeg godt nok ikke hørt om før :-S

  11. The Citizen Says:

    Aaaaarh. Hvor har man drukket mere end én pils i kælderbaren under Nybrogårdkollegiet med Heavy Henning og de andre psykopater.

    For slet ikke at snakke om de gangfester, hvor RW spillede ude på kollegiet. Der er eddermageme langt fra ST-ulige eller bemeldte kælderbar til Roskilde Festival og interregional dansk berømmelse …

    Men det har jo ikke noget med noget at gøre.

  12. Iversen Says:

    Hej

    Er der nogen forslag til hvad man kan gøre, når nu min computer slet ikke vil boote fra cd’en. Jeg får en fejlmeddelelse der siger “Cannot boot from this CD. Please use CD2 or try a bios update.”
    Det skal lige nævnes, at computeren er 7-8 år gammel og tidligere har kørt med win95.

    /Rasmus

  13. wanthai Says:

    når ikke kan læses fra drevet kan årsagen være at der er en dvd i et cd-drev. det kan også være at formatet ikke er det rigtige, altså at der sidder en cd-r i et drev der kun kan læse cd+r.
    hvis der ikke kan bootes, er det så ikke fordi det ikke er et bootbart medie?

  14. Søren Schack Hansen Says:

    Jeg har installeret ubuntu på en pc uden problemer; men hvordan i alverden får man en Imac (OS9.2) fra 2001 til at boote fra en cd, i dette tilfælde kubuntu-6.06.1 desktop?

    :-)Søren

  15. mads Says:

    Nu har jeg ikke selv en iMac, og enda en PPC, men iflg. https://help.ubuntu.com/community/Installation/PowerPC

    Så skal man gøre følgende :

    “PowerPC

    *

    To boot the CD on “NewWorld” Power Macs (from the blue-and-white G3 onwards), hold down the c key when booting your computer, or else Command-Option-Shift-Delete. “OldWorld” Power Macs (beige G3 and older) will not boot from CD and are not currently supported by Ubuntu.”

    Der findes et dedikeret PPC Ubuntu forum, hvor du nok med en større succes rate får svar på evt. spørgsmål vedr. din iMac hardware😉.

    Addressen er http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=133

    god fornøjelse😉


Der er lukket for kommentarer.

