Iron Maiden : Seventh Son of a Seventh Son

Seventh son of a seventh son

"Sig mig, er du blevet uvenner med din mor???"

Det var den bemærkning jeg fik stukket i hovedet, da jeg gav ekspedienten i GUF i City2 pengene for Iron Maiden's album fra 1988 Seventh Son Of A Seventh Son.

Vi var en gruppe drenge fra 9. klasse som skulle ud og købe noget musik, i musikbutiken GUF i City 2 faldt jeg over Iron Maiden's Seventh Son Of A Seventh Son. Jeg så coveret og tænkte sejt!!! Det måtte jeg have, det så vildt ud!! Op og betale ved kassen, hvor ekspedienten kom med det klassiske citat, til stor morskab for de andre. Jeg tror jeg fremstammede "ehmm øhhhh".

Da jeg kom hjem til mine forældre og smækkede CD'en på, blev jeg blæst omkuld af "Moonchild". På det tidspunkt havde jeg aldrig før hørt "hård" musik. De resterende nummer på albummet faldt straks i min smag, jeg kan ikke tælle de gange hvor jeg har drukket en røvfuld bajere sammen med de føromtalte "drenge" og skrålet med på "The Evil That Men Do".

Jeg fandt hurtig ud af, at det var et koncept album der fortalte historien om en mand med nogle evner som ikke var normale. Senere har jeg så læst mig til at albummet er inspireret af Orson Scott Card's novelle "The Tales of Alvin Maker". Hvilket ikke gør albummet mindre uinteressant.

Det var det album som fik mig introduceret til heavy metal. En klassiker. Faktisk så holder albummet også i dag, dog med det forbehold, at jeg ikke synes det er hårdt mere. Men at det indeholder en masse gode kvaliteter. Syng-med-sangen "Can I Play With Madness" til atmofæriske "Seventh Son Of A Seventh Son" – albummet dækker bredt i dens virkemidler, hvilket blandt andet gør at man ikke lige med samme bliver træt af albummet. Så selv idag kan jeg finde på at ligge den over på min iRiver afspiller når jeg skal pendle til arbejdet.

Trackliste :

  1. "Moonchild"
  2. "Infinite Dreams"
  3. "Can I Play with Madness"
  4. "The Evil That Men Do"
  5. "Seventh Son of a Seventh Son"
  6. "The Prophecy"
  7. "The Clairvoyant"
  8. "Only the Good Die Young"

Spøjst fakta : Graham Chapman fra Monty Python spiller den skøre mand i "Can I Play With Madness"-videoen.

Lagt i musik, Uncategorized. Comments Off on Iron Maiden : Seventh Son of a Seventh Son
